Jobbsøker

Slik blir du headhunted i sosiale medier

Uavhengig om du er en aktiv jobbsøker eller underveis i studieløpet er det alltid bra å registrere din CV på jobbsider, opprette jobbvarsel og ikke minst ta i bruk nettverk. Men visste du at veien til din neste jobb ikke må starte med en jobbsøknad? Spiller du kortene dine riktig, kan du faktisk få arbeidsgiveren til å komme til deg. Det finnes i dag hundretalls av headhunters rundt om i Norge, og sjansen er stor for at noen av dem leter etter deg.

Hvordan kan du bruke sosiale medier for å kapre drømmejobben?

Innen du starter å søke jobb kan en god start være å google seg selv. Hva dukker opp? Er dette bilder og innhold du ønsker at arbeidsgiveren din skal ta del i? Alt som dukker opp i sosiale medier danner et bilde av deg selv, kanskje du kjenner deg igjen, kanskje ikke. Uansett er det den personen en rekrutterer møter for å få et bilde av hvem du er. Er det noe du er mindre stolt av i dine sosiale medier kanaler, kan det være lurt å fjerne det.

LinkedIn- mer enn en online CV

Har du ikke allerede en LinkedIn profil er det på høy tid å skaffe seg en. LinkedIn har blitt en arena både for å skape nettverk, bli headhunted, i tillegg til at det gir deg en mulighet til å skape en profesjonell merkevare når du skal søke jobb. Ikke glem å oppdatere informasjonen. Hvis vi ikke vet hva du har gjort de siste årene, blir det vanskelig å avgjøre om du er rett person for stillingen. Når vi er på jakt etter kandidater på Linkedin, bruker vi søkeord basert på ulike ferdigheter, så det er viktig at du legger dette til i din profil.

Les også: Hvor viktig er det å oppdatere LinkedIn?

Hold øye med potensielle arbeidsgivere

På LinkedIn kan du blant annet følge de arbeidsgiverene du syns er attraktive å holde deg oppdatert på nye stillinger og muligheter de tilbyr. Sørg for å holde tritt med hva som skjer i organisasjoner som du er interessert i å jobbe for. På den måten vil du være forberedt når du får sjansen til å snakke med din nye potensielle arbeidsgiver.

Lag din personlige merkevare

I sosiale medier har du muligheten til å kontrollere hvilket bilde du ønsker å formidle av deg selv og hva du ønsker å fremheve. Sørg for å dra nytte av dette, slik at du presenterer deg selv på best mulig måte. Lag en komplett profil i alle kanalene du er aktiv i. Presenter deg selv, beskriv hvem du er og hva du er opptatt av. Lenk til din LinkedIn-profil og gjerne be venner og nettverk om å dele innlegget ditt.

Les også: Hva sier LinkedIn profilen din om deg?

Våg å ta kontakt

Du trenger ikke vente på at noen skal la høre fra seg. Våg å stille spørsmål og bygg nettverk med personer og organisasjoner som du finner interessante. Har du lest et interessant innlegg på LinkedIn? Send personen en melding eller kommenter under, dette viser at du både er engasjert og synlig på sosiale medier.

Vær aktiv

En forutsetning for at du skal synes i sosiale medier er at du er aktiv. Jo oftere du oppdaterer dine kanaler, jo mer vil du bli lagt merke til i nettverket ditt. Aktiviteter som øker din synlighet kan blant annet være å dele interessante artikler, være med i ulike grupper og delta i diskusjoner.

Vær synlig på de rette stedene

Linkedin er i dag den mest brukte kanalen for headhunters ettersom det er et profesjonelt nettverk, men det kan også finnes fordeler ved å finnes i mer bransjespesifikke kanaler. Finn ut av hvilke kanaler som er viktig innenfor ditt fagfelt. Linkedin er i dag det mest brukte forumet for headhunters ettersom det er ett profesjonelt nettverk, men det kan også være fordeler med å være til stede i mer bransjespesifikke kanaler.

Del artikkelen